A funkcionális látás hibái teljesen rejtett forrásai lehetnek gyerekkorban felmerülő, és az iskolai teljesítményt jelentősen rontó képességeknek. Ezért sok szülő, orvos és gyógypedagógus nem is tud ezen funkciók fontosságáról.

Ebben a cikkben épp egy olvasási specialista fejlesztő pedagógus saját lányával kapcsolatban döbbent rá ennek a rendkívül fontos és rejtett területeknek a fontosságáról.

BeckyMcGinley második osztályos kislánya, Katie mindig szorgalmasan dolgozott az iskolában, de valahogy nem tudta tartani a lépést a többiekkel.

Egy szülőnek hamar feltűnik, ha gyermekük valamiben alulteljesít, de Becky különösen képben volt ezen a területen, hiszen olvasási fejlesztő pedagógusként dolgozott a richfield- i iskolai körzetben. Munkája az olvasási nehézséggel küzködő gyermekek segítése, fejlesztése. Az olvasási nehézségek számos fajtájával találkozott már munkája során, ezért komolyan aggódott lánya nehézségei miatt.

“A házifeladatok rémálmok voltak”

 

Olvasási fejlesztőpedagógus lányaként Katie közel volt a tűzhöz, mindenféle naprakész és hatékony módszer lehetősége adott volt számára a fejlődéshez, de egyik sem hozta meg a várt eredményt. “A házifeladatok elkészítése borzalmasan keservesen mentek, egy örökkévalóságnak tűntek” – emlékszik vissza Becky. Katienek nehézségei voltak az írással, és sokszor panaszkodott arra, hogy a könyvek körbe- körbe mozognak. Az otthoni nehézségek láthatóan visszatükröződtek az iskolai eredményekben is. Az olvasási osztályzatok épp hogy elérték a minimum szintet. Katie fejlődésének üteme aggasztotta édesanyját, aki már mindent kipróbált a fejlődés érdekében. “Rengeteget dolgoztunk, gyakoroltunk otthon, kellett volna valami fejlődésnek lennie!”

A meglepő felfedezés

 

A fejlesztő pedagógus kollégák és az orvosok tanácstalanul álltak a helyzet előtt, ezért Becky úgy döntött új lehetőségek keresése felé veszi az irányt. Egy barátja említette neki, hogy érdemes lenne a vision therapyval is megvizsgálni Katiet. Becky nem habozott, hiszen nem volt vesztenivalójuk, bejelentette mind a 3 gyermekét egy vision therapy vizsgálatra. A vizsgálat során lett is meglepetés, hiszen Katienek túlzott konvergencia funkciója komoly gyanút keltett a nehézségek megoldása érdekében. (a konvergencia a két szem közelre nézéskor való összefordulása) Ez a túlzott konvergencia épp a gyakrabban előforduló konvergencia gyengeség ellenkező esete. Ahelyett hogy a szemek képtelenek lennének a közelre nézett tárgyra fordulni, Katie szemei éppen túl fordultak a közeli ponton. Ez eredményezte a látás funkciók zavarát és szubjektív panaszait is.

Becky korábban nem is hallott még ezen funkciókról és arról főképp nem, hogy ilyen komoly hatással lehet az olvasási képességre, szemerőltetést, fáradást, zaklatottságot, koncentrációs zavarokat okozva. Becky nem tudta, hogy a vision therapy lehet a megfelelő kezelés lánya olvasásának fejlesztésére.

Különleges feladatok sorozatával a vision therapy Katie esetében is tudott segíteni a funkcionális látás minőségén. Annak ellenére, hogy Beckyék társadalombiztosítója nem fedezte a kezelések költségét, nem volt kérdés a fejlesztés elindítása. Egy ilyen fejlesztési folyamat hosszadalmas, általában 6-9 hónapot vesz igénybe. Katienek 7 hónapig tartott, napi szinten 25 perc otthoni és heti egy alakalom a rendelőben való konzultáció formájában. Az elején megbeszélték Katievel, hogy ez egy hosszadalmasabb folyamat lesz, és egy falinaptáron is kitűzték a célokat, hogy azok jól láthatóak legyenek a számára is.

A fejlődés -iskolában és azon kívül-

 

Az első két hónapban Becky a legváratlanabb területen kezdett fejlődést látni: Katie viselkedésében: ” sokkal magabiztosabb volt és képes volt tartósan koncentrálni és összpontosítani a házifeladatokra.”- emlékszik az édesanyja. 7 hónapnyi kezelés után Katie olvasása óriási fejlődésen ment keresztül. Ahol korábban alul teljesített, ott most már a középmezőnybe fejlődött fel. Kényelmesen tudott olvasni otthon és a kocsiban is. Csak feltette a szemüvegét és elmerült a saját kis világában. A magabiztossága az iskolában is az egekbe szökkent. A focipályán mindig idegesen és magára veszélyesen játszott, most meg magabiztosan és határozottan. “Egyszer amikor lejött a pályáról azt mondta: anya kemény voltam, nem tudták elvinni a labdát mellettem”- emlékszik vissza Becky.

A vision therapynak köszönhetően Katie különlegesen büszke pillanatokat élhetett át. Keményen és kitartóan megdolgozott a sikerért és elérte a célját. Hasznos lecke volt ez Becky számára is, és ráébresztette, mennyi hasonló esetben segíthet ez a módszer. Becky megosztotta a tapasztalatait a hasonló területen dolgozó munkatársaival és a felettes szervezetekkel is, ahol pozitívan fogadták ezen új területek lehetőségeit. Minden olyan szülőnek bátran ajánlja a vision therapyt, akik hasonló nehézségekkel küzdenek a gyermekükkel és nem haladnak az elvárt ütemben.

Forrás: http://www.thevisiontherapycenter.com/discovering-vision-therapy/reading-specialist-discovers-why-her-child-was-struggling-in-school

Kérdésed, véleményed küldd el most!

6 + 4 =

Hívjon most!